Siirry suoraan sisältöön

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on nostaa optimoinnin kohteena olevaa verkkosivustoa ylemmäs hakukoneiden hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi on siis verkkosivuston löydettävyyden parantamista. Onnistuneen optimoinnin lopputuloksena on enemmän kävijöitä ja asiakkaita verkkosivustolle.

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) ei ole uusi ilmiö. Päinvastoin optimointia on tehty siitä lähtien, kun hakukoneilla on etsitty tietoa internetissä. Verkkosivustojen ylläpitäjät ja omistajat ovat aina tahtoneet saada juuri oman sivustonsa hakutulosten kärkeen, koska harva käyttäjä jaksaa selata hakutuloksia ensimmäisiä tuloksia pidemmälle.

Hakukoneoptimointi tähtää sijoituksen parantamiseen Googlessa

Google on hakukoneiden ylivoimainen ykkönen. Statcounterin mukaan keväällä 2022 Suomessa yli 94 % hauista tehtiin Googlella. Niinpä suurin osa optimointitoimenpiteistäkin tähtää löydettävyyden parantamiseen juuri Googlella. Valtaosa SEO-vinkeistä toimii silti ns. globaalisti, ja jos näkyvyys tai löydettävyys on hyvä Googlella, on se sitä yleensä myös pienemmän markkinaosuuden hakukoneilla.

Googlen ”page ranking” -algoritmi on tarkkaan varjeltu salaisuus. Vaikka emme tarkkaan tiedä, millä painoarvoilla Google arvioi verkkosivustojen ominaisuuksia ja sisältöjä, ovat yleisperiaatteet silti hyvin tiedossa. Myös Google itse kertoo karkealla tasolla, miten sen ”ranking system” toimii.

On olemassa kolmenlaista hakukoneoptimointia: sisäistä, ulkoista ja teknistä. Seuraavissa kappaleissa paneutumme esimerkkien avulla hieman syvemmälle jokaiseen näistä kolmesta osa-alueesta. Hakukoneoptimointi on hyvin laaja ja kiehtova kokonaisuus, ja tämän sivun katsaus asiaan on vasta kevyt pintaraapaisu. Parhaat tulokset saadaan pitkäjänteisellä sisällöntuotannolla, saatujen tulosten analysoinnilla ja jatkuvalla optimoinnilla.

Sisältö on kuningas

Aivan ensimmäiseksi tarvitset kiinnostavaa sisältöä. Hakukoneoptimoinnista ei ole hyötyä, jos sisältöä on hyvin vähän tai se ei kiinnosta ketään. Sisältö on kuningas! Keskity siis aivan ensimmäiseksi kiinnostavan sisällön tuottamiseen. Kirjoita sisältösi käyttäjille, mutta myös hakukone huomioiden. Seuraavaksi selvitetään esimerkein, mitä tämä oikein tarkoittaa.

Kuvitellaan, että sinulla on siivoustarvikkeita myyvä verkkokauppa. Sivustosi sisällön täytyy vastata käyttäjien hakuja, jotta tavoitat relevantteja, potentiaalisia asiakkaita. Jos esimerkiksi käyttäjä tekee haun ”siivoustarvikkeet”, mutta sivustoltasi ei löydy sanaa missään muodossa, ei Google osaa ohjata asiakkaita luoksesi parhaalla mahdollisella tavalla. Pohdi, mitä hakusanoja ja niiden yhdistelmiä asiakkaasi käyttävät. Hyödynnä apuna esimerkiksi Google Keyword Planneria ja muista, että jotkut avainsanat voivat olla erittäin kilpailtuja.

Hakukoneet eivät ole tyhmiä. Pelkkä avainsanojen viljely ei johda kunnolliseen lopputulokseen. Käytä avainsanoja maltillisesti osana käyttäjiä aidosti kiinnostavaa sisältöä. Hyvä keino lisätä yrityksen verkkosivujen kiinnostavuutta on kirjoittaa esimerkiksi blogipostauksia yrityksen aihepiiriä koskettavista aiheista.

Huomioi avainsanat alasivujen otsikoissa ja osoitteissa. Jos esimerkiksi kirjoitat verkkokaupan blogiin jutun ikkunanpesusta, kannattaa huomioida avainsanat jo sivun osoitteessa:

Hyvä osoite: www.sipen-siivous.fi/vinkit-ikkunanpesuun

Huono osoite: www.sipen-siivous.fi/teksti23

Erota sanat osoitteessa toisistaan mieluiten väliviivalla. Älä käytä alaviivaa. Pidä osoitteet kompakteina: Hyvä lähtökohta on maksimimerkkimäärä 75, johon sisältyy tyypillinen URL-alkuosa https://. Hyvässä blogipostauksen varsinaisessa leipätekstissä on vähintään 1000 sanaa. Käytä myös kuvia, ja nimeä nekin avainsanat huomioiden sekä muista lisätä kuville kuvailevat alt-tekstit.

Lopuksi varmista, että kirjoituksesi löytyvät helposti sivustoltasi. Luo avainsanoihin liittyviä sisäisiä linkkejä ja luo myös sivuston koko sisällön koostava sivukarttatiedosto hakukoneita varten. Sivukarttojen laatimiseenkin löytyy hyviä maksuttomia työkaluja.

Ulkoinen hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnissa ulkoisilla tekijöillä tarkoitetaan seikkoja, joihin ei suoraan pysty vaikuttamaan omalta sivustolta käsin. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi muilta verkkosivustoilta kohdesivustolle suunnatut linkit. Perussääntö on, että mitä arvostetumpi linkkaava sivusto on, sitä enemmän kohdesivusto hyötyy linkistä. Luonnollisesti mitä laadukkaampaa ja kiinnostavampaa sisältöä luot, sitä enemmän saat arvokkaita linkkejä muualta ajan myötä. Pitkäjänteisyys, yhteistyökumppanit ja aktiivinen sisällönluonti auttavat tässä.

Kenties paras työkalu linkkisuosion tarkkailemiseen on Ahrefs-palvelu. Ahrefs on peruskäytössä oman sivuston tutkimisessa maksuton, mutta edellyttää rekisteröitymistä. Palvelusta saa havainnollisen raportin pitkältä ajalta, ja päivitetyn raportin voi tilata omaan sähköpostiin vaikkapa viikottain.

Hakukoneoptimoinnissa auttavan Ahrefs-palvelun luoma kuvaaja erääseen sivustoon kohdistuvien ulkoisten linkkien kokonaismäärän ajallisesta kehityksestä.
Kuvakaappaus erään sivuston Ahrefs-raportista.

Tekninen hakukoneoptimointi

Hakukoneet arvostavat teknisesti hyvin toimivaa sivustoa. Eräs hyvä maksuton työkalu sivuston tekniseen tarkastukseen on SEO Checker. Palvelu luo mistä tahansa verkkosivusta helppolukuisen SEO-raportin. Raportista käy ilmi esimerkiksi sivuston vasteaika, kieliasetukset ja metatiedot. Testi tarkastaa myös muun muassa sivun HTML-koodin rakenteen ja antaa tarvittaessa parannusehdotuksia.

Hakukoneoptimoinnissa auttavan SEO Checker -työkalun raportti, jossa on palkkikuvaajia verkkosivuston eri osa-alueiden laadukkuudesta sekä kokonaisarvosana.
Kuvakaappaus erään sivuston SEO Checker -raportista.

Tänä päivänä yli puolet verkkoselaamisesta tapahtuu mobiililaitteilla. Myös hakukoneet huomioivat tämän, eli rankaisevat huonosta mobiilikäytettävyydestä. Nykyaikainen verkkosivu toimii yhtä hyvin kaiken kokoisilla ruuduilla, eli responsiivisesti tilanteen mukaan. Erilliset sivustoversiot mobiilille ja suurille ruuduille eivät ole tätä päivää.

Muita tyypillisiä huomioitavia teknisiä seikkoja ovat esimerkiksi sivuston latautumisnopeus ja varmenne. Latautumisnopeuteen vaikuttavat muun muassa palvelimen sijainti ja suorituskyky. Myös esimerkiksi kuvien koolla sekä selaimen lataaman ja suorittaman koodin määrällä on suuri vaikutus nopeuteen. Tarkista, voisiko käytettyjä kuvia ja JavaScript-koodeja optimoida. Vanhanaikaiset Flash-animaatiot sekä häiritsevät pop up -ikkunat kannattaa unohtaa kokonaan. Hanki varmenne ja pidä se ajantasalla, jotta selain ei varoita käyttäjiäsi tietoturvariskeistä.

Erinomainen työkalu verkkosivuston latautumisnopeuden testaamiseen on Googlen PageSpeed Insights. Palvelu luo sivustosta raportin sekä mobiili- että desktop-käyttäjän näkökulmasta ja antaa hyviä kehitysehdotuksia. Neuvot ovat tyypillisesti varsin teknisiä.

Yhteenveto

  • Löydä ja päätä juuri sinun verkkosivustosi kannalta keskeisimmät avainsanat.
  • Pyri omilla avainsanoillasi Googlen kymmenen ensimmäisen hakutuloksen joukkoon. Mieluiten TOP3:een!
  • Varmista, että sivustosi toimii nopeasti ja oikein myös mobiililaitteilla.
  • Hyödynnä SEO-työkaluja. Maksuttomillakin pääsee pitkälle.
  • Hakukoneoptimointi ei pelasta heikkolaatuista sisältöä.